Lad dig ikke narre af solens stråler
– Anvendelse af rene olier i solen

Snart er sommeren på sit højeste her i Danmark og så er vi mange, der farer ud i solen og slikker den, som var det en dejlig ispind. Men pas nu på!

Især bør du være opmærksom på hvordan du bør forholde dig, hvis du benytter dig af naturlige olier som Argan, Jojoba og alle de andre vi sælger her hos CHLEOPATRA.

Du behøver ikke undgå solen, så længe du bare handler fornuftigt og følger nogle gode råd. Læs mere om hvordan du skal forholde dig med hensyn til vegetabilske olier i solen.

Månedens Produkter

Tilbud
DKK 169,00 DKK 148,72 (Inkl. moms)
Tilbud
DKK 99,00 DKK 89,10 (Inkl. moms)

Dine olier bør undgå solen
– Men du må godt gå ud i det gode vejr…

Først og fremmest, så bør du aldrig lade dine olier stå ude i den varme sol. For det første kan olierne ikke lide den ekstreme varme, som solen påvirker dem med og for det andet, kan solens lys også skade olierne, så de bliver både harske og mindre rige på deres gode indhold.

Som person behøver du dog ikke gemme dig – heller ikke selvom du har smurt dig ind i olie. MEN… du bør sætte dig ind i hvordan det med solens farlige stråler og solbeskyttelse virker først.

Solbeskyttelsesfaktor

SPF står for Sun Protection Factor og er en værdi, der gives forskellige produkter, der kan benyttes som beskyttelse mod solens farlige stråler.

  • SPF er en måleenhed der fastsættes ved at måle, hvor lang tid det tager før huden bliver solskoldet (såkaldt minimum pinking-time)
  • Solfaktor angiver kun graden af UV-B beskyttelse
  • Pinking-time: Fx 15 min * SPF 15 =3,45 timer
  • Man bør bruge om en håndfuld solcreme (ca. 40 ml) til at dække en fuldvoksens krop og ca. en teske til ansigtet.
  • En solcreme bør påføres 20 minutter forinden solbadning.

Danskerne smører sig generelt ind med alt for lidt solcreme, hvilket nedsætter selve den beskyttende virkning af solcremens faktortal. Hvis man eksempelvis smører sig ind i en solfaktor 30, men kun påfører et tyndt lag, nedsættes beskyttelsen til blot en faktor 4. Solfaktor 30 betyder, at kroppen kan tåle 30 gange højere UV-bestråling ved anvendelsen af cremen, men det betyder ikke, at man kan opholde sig i 30 gange så lang tid i solen, da solens UV-stråling varierer hele dagen.

De store hudpleje producenter får deres produkter testet for en egentlig SPF, som de så må annoncere med på deres produkter. Denne test foretages i et laboratorium og koster naturligvis producenten en masse penge. Mindre virksomheder som CHLEOPATRA har ikke denne mulighed af ren økonomiske årsager og derfor vil vore produkter ikke indholde informationer om denne slags. Det betyder dog ikke, at det er helt foruden.

Naturlig SPF

Visse olier indeholder faktisk en naturlig SPF, man som forbruger godt kan tage med i sine overvejelser, men man kan altså ikke gå ud fra dem, da de ikke er testede og dermed heller ikke er dokumenteret.

Hindbærkerneolie

Hindbærkerneolien er stærkt fugtgivende og blødgørende. Den indeholder store mængder af alfa- og gamma tocopheroler (E-vitamin), polyphenoler og vitamin C. Den er også rig på A-vitamin og indeholder op til 83% omega-3 og omega-6 fedtsyrer. Den siges at have en relativ høj SPF på 28-50.

Jojoba Olie

Jojoba er en ørken plante brugt af indianere og mexicanere til mad, medicin, hudpleje og ritualer. Olien fra jojoba er effektiv som en fugtighedscreme til tør hud og indeholder et naturlig plante kemikalie kaldet myristinsyre, som giver en begrænset solbeskyttelse. Jojobaolie har en lav SPF 4.

Macadamia Olie

Macadamia nødder er en god kilde til magnesium, jern, fosfor, kalium og vitamin E. Olien fra Macadamianødder indeholder også et naturlig plante kemikalie kaldet kanel syre, som giver et variabelt SPF niveau på 6.

Avocado Olie

Denne frugt er højt respekteret af aztekerne i Mexico for sit høje næringsindhold. Avocado olie er rig på vitamin A, B, D og E, fedtsyrer og lecithin. Avocado olie har en hurtigtvirkende evne til at blive absorberet af hudvæv og tilføjer huden med blødgøringsmidler, som kan fugte, nære og regenererer epidermis eller det ydre hudlag. Avocado olie har en SPF 4.

Havtorn Olie

Frugten eller bærene fra havtorn planten er en uovertruffen naturlig kilde til vitamin A og E, carotener og flavonoider. De er også rige på flere andre vitaminer, herunder B1, B2, K og P samt i mere end to dusin mikroelementer. Havtorn olie er kendt for at reducere de skadelige virkninger af solens stråling. Den genoprettende virkning af havtorn olie kan delvist skyldes det høje indhold af fedtsyrer og essentielle fedtsyrer, carotener, tocopheroler og phytosteroler, alle vigtige for opretholdelsen af en sund hud. Indholdet af havtorn bær olie fedtsyre er 80 – 95%. De store mængder fedtsyrer, som findes i havtorn olie er oliesyre og linolsyre. Det har en SPF 2-4.

Vær opmærksom på, at ovenstående SPF ikke bygger på faktiske beviser. Vi anbefaler derfor at du anvender godkendte produkter til beskyttelse mod solen og kun anvender olierne som en god tilføjelse.

 

Overblik af naturlige olier indeholdende naturligt SPF (engelsk)

KosmetikolieSPF*
Almond oil5
Avocado (uraffineret)4 – 15
Carrot seed oil38 – 40
Castor oil6
Coconut oil2 – 8
Jojoba4
Macadamia oil6
Olive oil2 – 8
Raspberry seed oil (red)28 – 50
Sea buckthorn oil2 – 4
Sesame Seed Oil2 – 4
Shea butter3 – 6
Soybean10
Wheatgerm20

*NB: Ovenstående er ikke dokumenteret og kan derfor ikke anvendes som fakta, men kun som en indikator.

SPF kan godt virke misvisende

SPF solfaktor-systemet er en simulering af solpåvirkningen af huden under laboratorieforhold. Det er en biologisk test (in vivo), som involverer frivillige forsøgspersoner, der påføres solbeskyttelsesprodukt og udsættes for UV-stråler, hvorefter SPF-værdien udregnes. Det er en omregning af den tid, som der går fra forsøgspersonerne bliver røde uden solbeskyttelse set i forhold til rødmen af huden med solbeskyttelsesproduktet påført. Da SPF er en biologisk test, er det uundgåeligt, at der vil være en vis variation fra en test til en anden pga. forskelligheden af hud og hudtype. Testen inkluderer dog en statistisk beregning af testresultaterne, der angiver den acceptable variation. Det er vigtigt at anvende produkter med en SPF, der passer til hudtype og hvor på jordkloden, man opholder sig. Ingen produkter beskytter 100%, så der findes ikke solblokkere.

SPT www.spt.dk

Solbeskyttelsesprodukterne opdeles i kategorier

Solbeskyttelsesfaktorer måles i et laboratorie. De er en indikation af, hvor længe du kan opholde dig i solen uden at solskolde din hud. Når det kommer til solskoldning, måler forskerne efter fire hudtyper:

Type I – meget bleg, lys hud, som regel personer med blond eller rødt hår. Type I hud kan kun forblive ubeskyttet i solen i 5-10 minutter før den tager skade.

Type II – lidt mørkere hud, som regel med blond til brun hår. Type II hud kan forblive ubeskyttet i solen i 20 minutter før solskoldning begynder.

Type III – mørkere endnu, ofte med en oliven teint. Type III hud kan opholde sig i solen i 30 minutter, før din hud forbrænder.

Type IV – mørkeste hudtyper. Type IV hud kan opholde sig i solen i 40 minutter, før huden begynder at solskolde.

Måden hvorved man udregner solfaktorens beskyttelse i procent

(SPF-1)/SPF=%

Resultatet ser altså således ud for henholdsvis Solfaktor 30 og Solfaktor 60:

– SPF 30: (30-1)/30 = 96.6% beskyttelse
– SPF 60: (60-1)/60 = 98.3% beskyttelse

Der er altså kun en forskel på 1,7% og ikke som man umiddelbart skulle tro – dobbelt så meget.

En SPF karakter giver en indikation af, hvor meget længere du kan opholde dig i solen. For eksempel vil et produkt med en SPF på 15 tillade en person med type II hud, at opholde sig i solen 15 gange længere tid, før de begynder at brænde – eller i alt 300 minutter (5 timer).

Men dette er igen ikke en realitet, da det er på baggrund af laboratieforhold og derved kun en simulering. Solens stråler kan variere meget, hvorfor at en SPF på 15 ikke nødvendigvis giver 15 gange så lang tid til en person med type II hud i solen. Du kan derfor kun bruge denne SPF fortolkning som en rettesnor.

Lav beskyttelse: SPF 6 – 10
Mellem beskyttelse: SPF 15 – 20 – 25
Høj beskyttelse: SPF 30 – 50
Meget høj beskyttelse: SPF 50+

 

Solens stråler

UV-A strålerne er de mindst energirige, til gengæld er det dem der når længst ned i huden, hvor de nedbryder de elastiske fibre. Det er på grund af disse stråler, at soldyrkere ofte får en grov, arret hud med dybe rynker.

UV-B strålerne er mere energirige og det er først og fremmest dem der skolder huden. Det er disse stråler SPF solbeskyttende produkter beskytter imod.

UV-C strålerne er de mest energirige og de farligste for huden. Heldigvis filtreres de fra af ozonlaget og når ikke ned til jorden. Hvad der sker så snart vi har slidt ozonlaget op er der ingen der kan sige.

Men er det ikke farligt at bruge olie?

Det er naturligt at tænke, at fedt – såsom vegetabilske olier – virker som fedt på en stegepande og det, at pålægge vegetabilske olier på kroppen før man går ud i solen, svarer til at man smører anden ind i fedt og propper den i ovnen.

Hvis du smører dig ind i olier og går ud i bagende sol lige med det samme, kan du godt risikere denne effekt. Men forskellen fra naturlige vegetailske olier og så fedstoffer fra f.eks. magarine, er at magarinen ikke optages af huden, men blot ligger sig ovenpå. Vegetabilske olier optages til gengæld af huden i løbet af nogle få minutter og tilfører derved en beskyttende effekt på lige fod med hudens egen sebum.

 

Et godt husmandsråd

Et godt tip til at få mest beskyttelse, mens du er ude i solen er, IKKE at bade før du går udenfor i en længere periode. Det der sker, når du går i bad, er blandt andet, at du vasker din huds naturlige fedtproduktion af, som er med til at beskytte huden for blandt andet solens stråler. Den menneskelige sebum har faktisk en naturlig SPF på 6-8. Det vil derfor være dumt at fjerne den forinden solbadning.

Endvidere kan tricket goså benyttes, når du vender tilbage fra solbadning, hvor det vil være smart lige at vente en times tid, før du går i bad. Din krop har brug for lidt tid til at færdiggøre behandlingen af D-vitamin og de UVA/UVB stråler, som den har modtaget.

Andre tips

  • Smør dig altid godt ind i det solbeskyttende produkt – hellere en gang for meget end for lidt.
  • Test altid – tag aldrig chancen for at se hvor længe det virker. Virkningen opdages ofte først langt tid senere, hvor det vil være for sent.
  • Søg altid professionel hjælp – især hvis det gælder beskyttelse af dit barns hud.
  • Smør dig ind i beskyttelse i god tid, før du bevæger dig ud i solen.

Er du først blevet solskoldet… After sun

Så er et rigtig godt tip at anvende Aloe Vera Gel, ved at massere det på det berørte sted.

Aloe Vera Gel har fantastiske helende, fugtgivende og anti-inflammatorisk egenskaber, der gør den til den ideelle base til behandling af solskoldning, men hvis du ikke har nogen, kan du selvfølgelig bruge en lotion eller creme base i stedet.

Aller bedst er det, hvis du har en Aloe vera plante. Her kan du skære et stykke af og lade den våde inderside fungere som en kølende og lindrende effekt direkte på solskaden. Sørg for at skære eventuelle skarpe kanter fra planten, før du bruger den.

Som alternativ, kan du også anvende diverse vegetabilske olier. De kan være en fantastisk tilføjelse til en korrekt formuleret solcreme og kan også hjælpe med at berolige huden og til selve regenerationen efter eksponeringen af solen.

Langvarig udsættelse for stærkt sollys udsætter os for de skadelige UV-stråler. UV stråler er skadelige for huden, især UV-B stråler. Over tid fører disse stråler til hudskader, som er karakteristiske for en accelereret aldring.

Tegnene på denne aldring på huden er rynker, og solpletter. Påfør passionsfrugt olie direkte på disse områder. Næringsstofferne i olien, kan hjælpe huden med at komme sig fra solskader. 

Vær sikker i solen – Husk at passe på dig selv!

Du skal altid huske, at passe på din krop. Din hud er kroppens største organ og meget af den bliver eksponeret for solen, både sommer og vinter. Særligt om sommeren er solens stråler kraftige og vores nordiske hud er langt fra vant til de heftige stråler, så beskyt nu huden.

 

bog cover - chleopatra magasinet #1
Læs dette nummer af
Chleopatra Magasinet
på din måde

Download dette nummer af Magasinet som PDF og læs det på din mobil, tablet eller computer, når det passer dig.

• Denne artikel tilhører udgivelse #1 •

Overblik
recipe image
Navn
Vegetabilske olier og SPF - Naturlig Solbeskyttelsesfaktor
Udgivet
Karakter
51star1star1star1star1star Based on 2 Review(s)

2 tanker om “Vegetabilske olier og SPF – Solbeskyttelsesfaktor

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Pin It on Pinterest

Share This