Tjek dit tis

Tjek dit tis – Er du fuldt hydreret?

Det lyder måske lidt groft, men der er en enkel og effektiv måde at kontrollere, om du opholder en fuld hydrering under træning eller under en varm sommerdag eller for den sags skyld på en kedelig kold vinterdag: Tjek farven på din urin.

Din urin fortæller det hele

Hvis din urin har en lys farve eller er klar så betyder det, at du drikker nok vand, mens en mørk urin er et sikkert tegn på dehydrering.

Tørst er naturligvis også et tegn på dehydrering, men eksperter siger, at når tiden kommer, hvor du føler dig tørstig, så har din krop allerede været dehydreret med et energiniveau formindsket på omkring 20-30 procent.

I Danmark elsker vi jo at starte morgenen med en god kop kaffe og i løbet af en dag, kan der ryge indtil flere kopper kaffe eller te ned. Problemet er dog, at både kaffe og langt det meste te er vanddrivende, hvilket betyder, at det drøner lige igennem kroppen, uden at vande de indre organer så at sige.

Hvis du en hel dag kun drikker kaffe og te, vil du helt sikkert opleve, at din urin bliver meget gul.

 

Hold det lyst

I Storbritannien en ny offentlig-informationskampagne mod hedeslag bygget op omkring denne afslørings metode, med sloganet “Keep It Light”.

Retningslinjerne går på at drikke omkring syv glas vand om dagen, og at sikre, at din urin er en helt lys gul farve. Drikker du mere vand eller væske end dette, vil det ikke have nogen yderligere effekt på dit helbred.

Når det kommer til anbefalet vandindtag er vi nødt til at overveje den enkelte person og ovenstående er præcis, hvad det hedder, nemlig en retningslinje.

Vægt, aktivitetsniveau og miljø er blot nogle af de faktorer, der vil afgøre de mængder af vandindtag, forskellige personer kræver for en optimal hydrering. Men hvis du påbegynder de generelle retningslinjer, vil det være en god start.

Er det en særlig hed sommerdag, eller træner du meget og sveder, kan dit væskebehov være større på disse dage end andre.

Undersøgelser viser at der faktisk er et behov for uddannelse og information omkring væskebalance i kroppen: 93% af de britiske kontormedarbejdere vidste ikke, at urinens farve kan signalere dehydrering.

Kun omkring 4% af de adspurgte personer drikker de anbefalede syv mellemstore glas vand dagligt, og de fleste troede fejlagtigt, at de var godt hydreret.

75% sagde også, at tage en smertestillende pille ville være deres første reaktion på en hovedpine, selvom mange hovedpiner er forårsaget af dehydrering og kan afhjælpes ved blot at drikke vand. Der er ingen grund til at tro, amerikanerne, danskerne eller resten af verden er bedre informeret.

 

Hydreringstips:

1) Drik lidt og ofte.

2) Gør det at drikke væsker til en del af din daglige rutine.

3) Sørg altid for at være i besiddelse eller i nærheden af væske.

4) Kontroller farven på din urin for at overvåge dit hydrerings niveau.

 

En fuld hydrering er vigtig for at din krop kan fungere optimalt. Omvendt er det heller ikke hensigtsmæssigt, at drikke alt for meget.

Det bedste du kan drikke er rent vand. Saftevand indeholder sukker, som sætter andre processor i gang og derved bruger af vandets energi med det samme. Sodavand, saftevand, juice, kaffe og te har alle den effekt samt hvad du ellers kan blande sammen med rent vand. Det eneste rigtige at drikke for at holde en god væskebalance er rent vand. Og nu ved du, at du skal drikke 7 mellemstore glas om dagen og samtidig holde øje med din urin.

 

Tjekker du din farve?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest

Share This