Omega fedtsyrer

Omega fedtsyrer

Naturlige vegetabilske olier med essentielle omega fedtsyrer

Den menneskelige krop har brug for forskellige Omega fedtsyrer for at fungere optimalt. Heldigvis er kroppen i stand til, at producere de fleste selv. Enkelte fedtsyrer kan kroppen dog ikke selv producere, hvorfor vi er nødsaget til at indtage dem på anden vis – typisk igennem vores kost, men fedtsyrer kan også optages igennem huden via din naturlige hudpleje.

Disse fedtsyrer, som vi ikke selv kan fremstille og derfor har brug for fra vores kost, kaldes essentielle fedtsyrer (EFA). Essentielle fedtsyrer er nødvendige for de menneskelige funktioner og for en sund og ungdommelig hud.

De af os, der mangler den korrekte indtagelse af essentielle fedtsyrer kan få alvorlige problemer med tør hud. Det kan også resultere i mere alvorlige hudsygdomme, herunder psoriasis og eksem.

Da de essentielle fedtsyrer Omega-3 og Omega-6 blev opdaget tilbage i 1923, blev de oprindeligt angivet for at være vitaminer og gik under F-vitaminet. I 1929 blev det dog bevist, at der i virkeligheden var tale om fedtsyrer.

Ved at bruge naturlige vegetabilske olier, der er rige på disse essentielle fedtsyrer, i samspil med en rig EFA-kost, kan du bidrage til at nære og væsentlig forbedre udseendet og fornemmelsen af din hud.

 

Vælg vegetabilske olier efter Omega fedtsyrer

Når du går på jagt efter dine olier til kroppen, så er vi klar over, at sandsynligheden for at du søger olier med et specielt indhold – især fedtsyrer og vitaminer – er stor. Netop derfor har vi lavet denne visuelle oversigt af indholdet af Omega fedtsyrer for de forskellige olier.

På listen finder du en oversigt, der nemt viser dig hvilke olier, der besidder bestemte fedtsyrer. Mængden af indholdet er angivet med forskellige x’er. Små x’er indikerer, at indholdet er under 5%. Store X’er indikerer et indhold mellem 5 og 49%. Fede og store X‘er indikerer, at indholdet er på 50% eller derover.

De fleste olier indeholder flere fedtsyrer end dem du finder herunder. Denne liste viser udelukkende Omega fedtsyrer. Søger du andre fedtsyrer, kan du altid gå ind under “naturligt indhold” for hver enkel olie på de respektive produktsider. Her vil du altid finde en fyldestgørende oversigt af alt indholdet i de forskellige olier. Du finder dette ved at klikke på selve olien i listen nedenunder.

Essentielle fedtsyrer

Omega-3

Omega-3 fedtsyrer har anti-inflammatoriske egenskaber, der reducerer rødme og hævelse, begrænser irritation og i høj grad giver positive aspekter for en klarere hud. Omega-3 er essentiel for en ungdommelig hud.

Omega-6

Omega-6 og omega-3 fedtsyrer arbejder sammen for at skabe en god balance. Omega-6 hjælper med at fremme hårvækst og understøtter hudens sundhed. Omega-6 har en anti-inflammatorisk effekt på vores hud og virker beroligende for irriteret hud. Omega-6 er forbundet med en forøget knogletæthed og et reduceret knogletab i forbindelse med knogleskørhed.

Ikke-Essentielle fedtsyrer

Omega-7

Omega-7 er en monoumættet fedtsyre, der også dannes af kroppen, derfor er den ikke klassificeret som en essentiel fedtsyre. Omega-7 fedtsyre virker beskyttende mod bakterier, bidrager til at fremme et stærkt hjerte og sunde arterier og samtidig hjælper den med at regulere fedt og blodsukker stofskiftet.

Omega-9

Omega-9 er også en monoumættet fedtsyre, der ikke er essentiel idet, at den produceres naturligt i kroppen, når der er nok af enten Omega 3 eller 6. Denne fedtsyre spiller en rolle i at fremme et sundt hjerte ved at balancere kolesteroltallet og forbedre immunforsvaret.

x = <5% | X = >5% | X = >50%

Vegetabilsk olieOmega-3Omega-6Omega-7Omega-9
AbrikoskerneoliexXxX
Acai oliexXxX
Andiroba oliexXxX
Argan oliexX X
Avocado oliexXXX
Baobab oliexXxX
FigenkaktusoliexXxX
Granatæbleolie x-X x-X
HampefrøolieXX x
Havtorn oliexxXx
HindbærkerneolieXXxX
HjulkroneoliexXxX
HybenkerneolieXXxX
Jojoba oliexxxx
Kokosolie x x
KæmpenatlysoliexXx 
Macadamia oliexxXX
Mandelolie, sødxXxX
Marula olie X X
Moringa olie xxX
Passionsfrugt oliexX X
Ricinusoliexx X
Tamanu oliexXxX

 

Omega fedtsyre i olier

Fedtsyrer er blødgøringsmidler, der fungerer som en naturlig fugtighedscreme, der genopliver tør hud.

Vegetabilske olier besidder mange terapeutiske fordele for huden, heriblandt de mange fedtsyrer som olien er opbygget af, hvorfor olierne fungerer rigtig godt som hudpleje. De fleste af disse olier bærer desuden også de fordele, der er at finde i Omega fedtsyre som Omega 3 og Omega 6.

Mængden af indholdet vil naturligvis variere sammen med den nøjagtige sammensætning af komponenter olierne ellers består af, men rigtig mange vil indeholder disse essentielle fedtsyrer.

Både omega-3 og omega-6 fedtsyrer anses for essentielle fedtsyrer for kroppen, netop fordi kroppen ikke selv er i stand til at producere dem på trods af, at kroppen har brug for dem for at fungere optimalt.

Omega-7 og Omega-9 fedtsyrene anses ikke for at være “essentielle”, fordi kroppen selv kan producere eller omdanne andre fedtsyrer til disse.

Langt de fleste olier består af en variation af Omega-3, 6 og 9, der alle er gode at have med i din hjemmelavet hudpleje. Hvad end du anvender olierne sammen med æteriske olier eller for sig selv, vil disse fedtsyrer være med til at hjælpe mod aldrende hud og sygdomme som dermatitis, beskadiget hud, forskellige udslæt og tør hud.

Ved at sammenligne oliernes indhold af rige Omega fedtsyre, har du mulighed for at gå på jagt efter de olier, der kan afhjælpe netop dit hudproblem.

 

absorption af basisolier

Hvorfor bruge olier med Omega fedtsyrer?

De essentielle Omega fedtsyrer kan forbedre din teint ved at forbedre hudens struktur og blødhed. De hjælper også med at holde hudcellerne fugtet og stærke ved at reducere mængden af vand tabt gennem epidermis (det øverste lag af huden).

På grund af de anti-inflammatoriske egenskaber fra omega-3 fedtsyrer, er de særligt velegnede til behandling af eksem og muligvis endda psoriasis, både oralt og topisk.

Forskellige typer af fedtsyrer

Navnet på essentielle fedtsyrer (EFA – Essential Fatty Acids) blev indført i 1929 og refererer til fedtforbindelser, der er vigtige for en korrekt udvikling og funktion af det menneskelige legeme. Afhængigt af tilstedeværelsen og antallet af bindinger, kan fedtsyrer være klassificeret i mættet, umættet, mono-og flerumættede (herunder den såkaldte omega-3 og omega-6 samt omega-7 og omega-9 familie). Det er dog kun omega-3 og omega-6, der er essentielle fedtsyrer. Både omega-7 og omega-9 er ikke-essentielle fedtsyrer.

liste over fedtsyrer

Mere end 30 fantastiske fedtsyrer

Med en god forklaring til

Fedtsyrer sådan helt generelt – i olier altså…

Alle disse herlige vegetabilske olier skylder størstedelen af deres sundhedsmæssige fordele til indholdet af de essentielle fedtsyrer og vitaminer.

I denne artikel handler det om fedtsyrer, så vi vil gerne præsentere dig for nogle af de mere kendte typer af slagsen, som du oftest kommer i kontakt med, når det gælder vegetabilske olier. Er du interesseret i at vide mere om den enkelte olies præcise indhold, anbefaler vi, at du besøger olien på vores hjemmeside.

Ved at vælge en olie med det rette indhold af vitaminer og fedtsyrer, har du større mulighed for at få en god oplevelse. Særligt, hvis du lider af tør hud, fedtet hud, har problemer med akne, psoriasis, rosacea eller et andet hudproblem.

Mættet fedtsyre enheder

Mættet fedt er fedt, der består af triglycerider, der er opbygget af mættede fedtsyrer. Mættede fedtsyrer har ingen dobbeltbindinger mellem de enkelte carbonatomer. Kæden er således fuldt “mættet” med hydrogenatomer. Der er mange naturlige former for mættede fedtsyrer, der optræder naturligt, som hovedsageligt varierer i antallet af carbonatomer, fra tre carboner (propansyre) til 36 (hexatriacontanosyre). Kilde: Wikipedia

1

Caprylsyre C8:0 – (Caprylic acid)

Caprylsyre er en 8-carbon medium kæde, mættet fedtsyre, der også er kendt som oktansyre. Ligesom caprinsyre, er det primært at finde finde i kokos og palmekerneolie. Desuden findes det naturligt i mælken fra forskellige pattedyr.

Caprylsyre er bedst kendt for at være stærkt anti-mikrobiel. Ligesom andre mellemlange mættede fedtsyrer, fremmer caprylsyre en øget metabolisme og et hurtigere vægttab, når det tages internt.

2

skeletformel for caprinsyre

Caprinsyre C10:0 – (Capric acid)

Ofte omtalt som dekansyre. Caprinsyre er en 10-carbon medium kæde, mættet fedtsyre. Den er udbredt i olier som kokosolie og palmekerneolie.

Caprinsyre er kendt for sin evne til at forhindre anfald som en del af ketogen diæt. Det hjælper også med at fremskynde cellulær regeneration, såvel som til at øge stofskiftet og fremme vægttab.

3

skeletformel for Laurinsyre

Laurinsyre C12:0 – (Lauric acid)

Laurinsyre er også kendt som dodecansyre og er en 12-carbon-medium-kæde, mættet fedtsyre. Den findes i palme frugt olier som kokos, babassuolie og palmekerneolie (men ikke i palmeolie).

Laurinsyre oxiderer langsomt og er yderst resistent over for varme. Derfor har olier, der indeholder laurinsyre en tendens til at have en meget længere holdbarhed end dem, der ikke indeholder laurinsyre. Det er desuden kendt for sin evne til at forbedre HDL “det gode” kolesterol niveau. Laurinsyre er også stærkt anti-mikrobiel og giver en dyb fugt og næring til huden. Disse træk gør laurinsyre-holdige olier ideelle til blandinger, der er beregnet til behandling af hudsygdomme eller alvorligt tør hud.

4

Myristinsyre C14:0 – (Myristic acid)

Myristinsyre kendes også som tetradecansyre og er en 14-carbon langkædede, mættet fedtsyre.

Ligesom laurinsyre, er det en fælles bestanddel i palme frugt olier som kokos, babassuolie og palmekerneolie.

Og præcis som laurinsyre, er myristinsyre dybt fugtgivende for huden samtidig med at den absorberer hurtigt ind i huden. Dette gør, at olier der indeholder denne fedtsyre er ideel til behandling af meget tør eller under-ernæret hud.

5

skeletformel for Pentadecansyre

Pentadecansyre C15:0 (Pentadecanoic acid)

Det systematiske navn for Pentadecansyre er ukendt. Findes normalt ikke i vegetabilske olier.

6

skeletformel for palmitinsyre

Palmitinsyre C16:0 – (Palmitic acid)

Palmitinsyre – også kendt som hexadecansyre – er en 16-carbon langkædede, mættet fedtsyre. Som navnet antyder, er palmitinsyre en vigtig komponent i palmefrugter. Men det er også den mest almindelige mættet fedtsyre, der er at finde i planter og dyr i al almindelighed.

Når det indtages i overflåd, menes palmitinsyre at øge risikoen for hjertesygdomme ved at øge LDL “det dårlige” cholesterol. Imidlertid bliver denne effekt mildnet, når palmitinsyre kombineres med andre sundere fedtstoffer.

7

Margarinesyre C17:0 (Margaric acid)

Magarinesyre kendes også som heptadecansyre. Findes normalt ikke i vegetabilske olier.

8

skeletformel for stearinsyre

Stearinsyre C18:0 – (Stearic acid)

Stearinsyre kendes også som octadecansyre og er en 18-carbonkæde, mættet fedtsyre. Stearingsyre hører også til en af de mest almindelige mættede fedtsyrer,der  findes i naturen, kun overgået palmitinsyre.

Selvom det er til stede i de fleste planteolier, udgør stearinsyre sædvanligvis kun en lille procentdel af det samlede lipidindhold. Tamanu olie er dog en undtagelse, da den har en betydeligt højere koncentration.

Vegetabilske olier med med et højere stearinsyre indhold, har en tendens til at være tungere og absorbere langsommere end andre olier. Når de anvendes til huden og håret, hjælper de med at forsegle fugten, hvilket kan være særligt nyttigt i meget tørre klimaer.

Vær dog opmærksom på, at personer med følsom hud er mere tilbøjelig til at få bivirkninger ved brug af stearinsyre. Derfor bør du altid foretage en såkaldt hud-test før du anvender en olie du ikke kender.

9

Nonadecansyre C19:0 (Nonadecanoic acid)

Det systematiske navn for Nonadecansyre er ukendt. Findes normalt ikke i vegetabilske olier.

10

skeletformel for arachidonsyre

Arachidonsyre C20:0 (Arachidic acid)

Arachidonsyre kendes også som eicosansyre. Findes normalt ikke i vegetabilske olier.

11

Behensyre C22:0 – (Behenic acid)

Behensyre kendes også som docosansyre. Behensyre ses ikke ofte i vegetabilske olier. Moringa olie er en undtagelse, der besidder en væsentlige større mængde i samspil med andre vegetabilske olier. Behensyre giver en balsamerende effekt og virker derfor godt som hårbalsam.

12

skeletformel for lignocerinsyre

Lignocerinsyre C24:0 – (Lignoceric acid)

Lignocerinsyre kendes også som tetracosansyre. Findes normalt ikke i vegetabilske olier.

umættede fedtsyrer

Umættet fedt, fedt (triglycerider) med umættede fedtsyrer. Umættede fedtsyrer indeholder en eller flere dobbeltbindinger imellem kulstofatomerne. Indeholder fedtsyren en enkelt dobbeltbinding, betegnes den enkeltumættet eller monoumættet, mens en fedtsyre med flere dobbeltbindinger betegnes flerumættet eller polyumættet.

Monoumættet fedt findes i bl.a. olivenolie, nødder og avocado, flerumættet fedt i fx solsikkeolie, majsolie og fed fisk. Det anbefales, at hovedparten af det fedt, vi indtager med kosten, er flerumættet, da det sænker koncentrationen af kolesteroli blodet. Desuden er flerumættede fedtsyrer nødvendige for alle organismens celler, men vi kan ikke selv danne dem, hvorfor de må tilføres med kosten.

. Kilde: Den store danske

13

Palmitoleinsyre C16:1 – (Palmitoleic acid)

Palmitoleinsyre er også kendt som hexadecensyre og er en 16-carbonkæde, monoumættet omega-7 fedtsyre, der er naturligt syntetiseret fra palmitinsyre af den menneskelige lever. Palmitolsyre er en af de vigtigste komponenter i avocadoolie.

Palmitoleinsyre er en naturlig anti-inflammatorisk fedtsyre. Ligesom oliesyre, forbedre palmitolsyre kroppens følsomhed over for insulin ved at beskytte insulinudskillende beta-celler fra bugspytkirtlen.

14

skeletformel for oliesyre

Oliesyre C18:1 – (Oleic Acid)

Oliesyre er en 18-carbonkæde, monoumættede omega-9 fedtsyre og er at finde i de fleste planteolier. Særligt i olivenolie, hvorfra den netop har får sit navn. Den græske ord “oleic” betyder nemlig “relateret til eller afledt af olivenolie”.

Nogle af oliesyrens mere fremtrædende sundhedsmæssige fordele drejer sig om forbedring af hjerte-kar-sundhed. Den er bedst kendt for sin evne til at reducere LDL “det

dårlige” kolesterol og samtidig øge HDL “det gode” kolesterol, samt til at sænke blodtrykket.

Oliesyre er også kendt for at være naturlig stærk anti-inflammatorisk. Den er også med til at forbedre insulin sensitivitet (dvs. at reducere insulinresistens) ved at beskytte bugspytkirtlens insulinudskillende beta-celler.

Olier med en højere balance af oliesyre er oftest rigere og tungere. Disse olier er mest velegnet til meget tør hud, da de kan forsegle fugten og er i praksis mest potente at bruge om aftenen.

Da olier med et højt indhold af oliesyre virker utrolig fugtgivende, kan personer med tilbøjelighed til akne, fedtet hud eller sensitiv hud opleve, at deres problem forværres eller forstærkes.

15

Elaidinsyre C18:1 – (Elaidic acid)

Elaidinsyre kendes også som 9-octadecensyre og er en omega-9 fedtsyre. Findes normalt ikke i vegetabilske olier.

16

skeletformel for petroselinsyre

Petroselinsyre C18:1 – (Petroselinic acid)

Elaidinsyre kendes også som 6-octadecensyre og er en omega-12 fedtsyre. Findes normalt ikke i vegetabilske olier.

17

skeletformel for vaccensyre

Vaccensyre C18:1 – (Vaccenic acid)

Vaccensyre kendes også som 11-octadecensyre og er en omega-7 fedtsyre. Findes normalt ikke i vegetabilske olier.

18

skeletformel for eicosensyre

Eicosensyre C20:1 – (Gondoic acid)

Eicosensyre kendes også som 11-eicosensyre og er en 20-carbonkæde, monoumættet omega-9 fedtsyre. Du finder det i en række forskellige plante og nødeolier. Selvom det ikke er giftigt for mennesker, så er 11-eicosensyre ufordøjeligt og vil forårsage en løs afføring, hvis det indtages i store mængder.

Jojobaolie indeholder relativt høje koncentrationer af både 11-eicosensyre og erucasyre i form af voks-estere. Disse fedtsyrer efterligner den kemiske struktur af det menneskelige sebum (hudens naturlige olie), hvorfor olie med dette indhold oftest absorberes ganske hurtigt, når det påføres topisk på huden.

19

skeletformel for erucasyre

Erucasyre C22:1 – (Erucic acid)

Erucasyre kendes også som 13-docosensyre og er en 22-carbonkæde, monoumættet omega-9 fedtsyre. Det er kendt for at være toksisk for det menneskelige hjerte, hvis det indtages i tilstrækkeligt store mængder. (Det foreløbige tolerabelt daglige indtag for en gennemsnitlig voksen er ca. 500 mg / dag.)

Som nævnt indeholder jojobaolie også høje koncentrationer af erucasyre i form af voks-estere. Disse fedtsyrer efterligner den kemiske struktur af det menneskelige sebum (hudens naturlige olie), hvorfor olie med dette indhold oftest absorberes ganske hurtigt, når det påføres topisk på huden.

20

Nervonsyre C24:1 – (Nervonic acid)

Nervonsyre kendes også som 15-tetracosenoic syre og er en omega-9 fedtsyre. Findes normalt ikke i vegetabilske olier.

21

Linolsyre C18:2 – (Linoleic acid – LA)

Linolsyre er en 18-carbonkæde, polyumættet omega-6 fedtsyre, som findes i størstedelen af frøolier. Den kendes også som 9,12-octadecadiensyre syre. Den er nært beslægtet med oliesyre og leverer tilsvarende fordele for at forbedre hjerte-kar-sundhed og reducere inflammation.

Olier med et højere indhold af linolsyre kaldes ofte for “tørre olier”, da de er lettere og tyndere i konsistens og normalvis har en lav til ikke-blokerende/tilstoppende effekt på huden. Der er dog undtagelser til dette.

De føles ikke tunger på huden og absorberes ganske hurtigt, uden at efterlade en fedtet overflade. Typisk giver de nok fugt til fedtet hudtyper, men visse olier som ricinusolie kan føles en smule tørrende i det lange løb. Også hybenkerneolie, kan virke ekstra tørrende på huden.

22

skeletformel for alfalinolsyre

α-Linolsyre C18:3 – (α-Linolenic acid – ALA)

Alfa-linolensyre (ALA) er en 18-carbonkæde, polyumættet omega-3 fedtsyre og kendes også som 9,12,15-octadecatriensyre.. Det findes i de højeste koncentrationer i hørfrøolie. Andre olier, der indeholder betydelige mængder af ALA omfatter hampefrøolie, hybenkerneolie og hvedekim olier.

ALA oxiderer hurtigere end de fleste andre fedtsyrer. Derfor skal mange olier med høje ALA-koncentrationer blandes med andre mere stabile olier for at øge holdbarheden.

23

skeletformel for gamma linolensyre

γ-Linolsyre C18:3 – (γ-linolenic acid  – GLA)

Gamma-linolensyre (GLA) er en 18-carbonkæde, polyumættet omega-6 fedtsyre. GLA findes i sin højeste koncentration i kæmpenatlysolie. Det er også fremherskende i frø olier såsom hampefrøolie og hjulkroneolie.

GLA er kendt som værende kraftfuld naturlig anti-inflammatorisk. Det er effektivt til behandling af inflammatoriske hudtilstande som akne, eksem og psoriasis. Det hjælper også med at styrke immunforsvaret og fremme hormonbalancen.

24

cis-Linolsyre C18:3 – (cis-linolenic acid – CLA)

 

25

Punicic syre C18:3 (Punicic acid)

Punicic syre, også kendt som trichosanic syre eller konjugeret linolsyre (CLA), er en 18-carbonkæde, polyumættet omega-5 fedtsyre. Det findes primært i granatæble frø olie.

Punicic syre er kendt for at have potente anti-cancer egenskaber, specifikt mod prostatacancer. Det er også nyttigt til at understøtte vægttab, øge stofskiftet og bidrager til at opbygge en sund muskelmasse.

26

Eleostearinsyre C18:3 (Oleostearynic acid)

 

27

Arachidonsyre C20:4 – (Arachidonic – AA)

 

28

Eicosapentaensyre
(EPA), Timnodonic syre C20:5 – (Eicosapentaenoic acid
(EPA), Timnodonic acid)

 

29

skeletformel for Docosapentaensyre

Docosapentaensyre
(DPA), Clupanodonsyre C22:5 – (Docosapentaenoic acid
(DPA), Clupanodonic acid)

 

30

Docosahexaensyre
syre C22:6 – (Docosahexaenoic
acid  – DHA)

 

31

skeletformel for Ricinusoliesyre

Ricinusoliesyre C18:1 – (Ricinoleic acid)

Ricinusoliesyre, også kendt som 12-hydroxy- 9-octadecensyre
 som er en 18-carbonkæde, polyumættet omega-9 fedtsyre. Det findes stort set kun i ricinusolie, som består af ca. 90% ricinusoliesyre.

En af de største fordele ved ricinusolie er, at det forsinker væksten af skadelige mikroorganismer. Dette skyldes ricinusoliesyre – en potent fedtsyre, som hjælper tmed at beskytte huden mod invaderende virus og bakterier.

Kan essentielle fedtsyrer optages igennem huden?

Omega-6 (n-6) og omega-3 (n-3) essentielle fedtsyrer (EFA’er) er afgørende for hudens funktion og udseende. Både igennem di daglige kost, men også ved udvortes brug, kan essentielle Omega fedtsyrer og fedtsyrer generelt have en dybtgående virkning på fedtsyresammensætningen for huden.

Det er dog vanskeligt at tilskrive en gavnlig effekt på hudens følsomhed over for en specifik essentiel fedtsyre, de olier, indeholder en blanding af flere forskellige fedtsyre-arter. Hampefrøolie er eksempelvis en rig kilde til ALA (alfa-linolensyre) men indeholer også linolsyre og oliesyre. Hjulkroneolie og kæmpenatlysolie er begge rige på GLA (gammalinolensyre), men indeholder også linolsyre og oliesyre. Det er derfor svært, at afgøre den præcise virkning.

Forskellige tests har dog vist, at olier som hjulkroneolie og kæmpenatlysolie igennem en kortere tid giver forbedringer i hudens fugtighed, elasticitet, fasthed, og ruhed sammenlignet med personer, der har påført et placebo.

Topisk (udvortes) påføring af olie er et effektivt middel til at levere de essentielle fedtsyrer til huden og i sidste ende til resten af kroppen. Da en betydelig del af essentielle fedtsyrer, der indtages oralt, kan oxideres af leveren (op til 60% af alfa-linolensyre og 20% af linolsyre), før de når det perifere væv, kan topisk påføring være en mere effektiv indgivelsesvej for at opnå effekter på huden – især for dem, der er i underskud af disse essentielle fedtsyrer.

Overblik
recipe image
Navn
Omega fedtsyrer
Udgivet
Karakter
51star1star1star1star1star Based on 1 Review(s)

Lær meget mere om ren kosmetik uden brug af kedelige toksiner.
Bliv en del af CHLEOPATRA og få klar besked!

Gå ikke glip af nye spændende artikler og spar 5% på første ordre.

Pin It on Pinterest

Share This