Essentielle fedtsyrer

Vi kan læse stolpe op og stolpe ned om fedtsyrer, om essentielle Omega fedtsyrer og hvorfor nogle er gode for vores krop, mens andre er direkte skadelige.

Vi skal have langt flere enkeltumættede og flerumættede fedtsyrer igennem vores kost og holde os fra de mættede fedtsyrer, der kan øge vores kolesteroltal og føre til udviklingen af hjerte-kar sygdomme. Det kan der efterhånden ingen tvivl være om.

Men hvordan forholder det sig, hvis man rent faktisk ikke indtager de gode olier, men derimod pålægger dem på sin hud og tilfører dem i sit hår?

Månedens Produkter

Tilbud
DKK 169,00 DKK 148,72 (Inkl. moms)
Tilbud
DKK 99,00 DKK 89,10 (Inkl. moms)

Lad os se lidt på de essentielle fedtsyrer

(omega-3, omega-6 og omega-9)

For at vi kan danne os et overblik af, hvad essentielle Omega-fedtsyrer gør ved os, når de tilføres huden, er vi nødsaget til, at finde baggrund i hvad fedtsyrer og essentielle fedtsyrer egentlig er.

Essentielle fedtsyrer, er fedtstoffer der kræves af vores krop og dermed er nødvendige (essentielle) for at vi kan have et godt helbred. Fedstofferne er ikke nogle vi selv er i stand til at producere rent biologisk.

Det betyder at vi er nødt til at få dem igennem vores kost.

Omega-3 og -6 er begge essentielle fedtsyrer, der har et godt ry for at forbedre sundheden og den kropslige ydeevne. De menes at være med til at tilskynde forskellige fordele lige fra et sundere hjerte til bedre funktioner af hjernen samt bekæmpelse af depression og endda for, at sikre en sundere graviditet, bedre og sundere øjne samt nedsættelse af risikoen for at udvikle kræft.

 

Hvad er fedtsyrer?

Fedtsyrer er at finde i alle levende væsner i cellemembraner, intracellulære membraner og liposomer. Og hvad betyder det så?

Helt uteknisk så er de med til at holde sammen på cellerne.

Der findes to former; mættet fedtsyrer og umættet fedtsyrer.

Mættede fedtsyrer findes i fødevarer som; smør, sødmælk, fløde, æg, rødt kød og chokolade. Overdreven indtagelse af mættet fedt kan hæve ens kolesterol i blodet og øge risikoen for at udvikle koronararteriesygdom.

Enkeltumættede fedt er at finde i; avocado, nødder, peanuts og forskellige vegetabilske olier. Forskere mener, at et øget forbrug af enkeltumættet fedt, kan være med til at sænke LDL-kolesterol (det dårlige kolesterol) og potentielt set også sænke risikoen for hjerte-kar sygdomme.

 

Så hvad er essentielle fedtsyrer?

Essentielle fedtsyrer er en utrolig vigtig ressource for kroppen, som den ikke selv er I stand til at producere.

Essentielle fedtsyrer er med andre ord essentielle i bogstaveligste forstand, da de udgør en vigtig energikilde for os mennesker.

Fedtsyrer udgør den største strukturelle komponent af membraner, der omgiver de subcellulære organeller i vores celler. Fedtsyrer kan forbedre vores koncentration, motivation, humør, koordination og mindske træthed. Derfor er fedtsyrer afgørende for sundheden.

Helt enkelt, så er essentielle fedtsyrer langkædede flerumættede fedtsyrer.

Der er to familier af essentielle fedtsyrer: Omega-3 og omega-6.

 

Linolensyre (Linolenic Acid – Omega-3)

Linolensyre er en anden essentiel fedtsyre. Linolensyre, bruger kroppen til at forebygge blodpropper, reducere triglycerider i blodet og reducere blodtrykket. Mangel på linolensyre kan forårsage muskelsvaghed, manglende koordination, snurren i arme og ben og problemer med synet.

 

Linolsyre (Linoleic Acid – Omega-6)

Linolsyre er en essentiel fedtsyre, der bruges af vores krop til at producere gamma linolsyre (GLA). Mangel på linolsyre kan føre til: eksem, hårtab, degeneration af leverens funktioner, større modtagelighed for infektion og dårlig sårheling.

For at bevare vores helbred, har vi brug for 5 gram af både linolsyre og linolensyre dagligt.

 

Gammalinolensyre (Gamma Linolenic Acid – Omega-6) – GLA

GLA er rigtig vigtig for vores helbred. GLA påvirker mange af enzymaktiviteterne i kroppen, herunder også produktion af prostaglandiner. Prostaglandiner er et hormon-lignende stof, der regulerer vores blodtryk, kolesterol, inflammation, størkning samt produktion af østrogen og progesteron.

GLA findes i visse vegetabilske olier, eller kan syntetiseres af vores kroppe fra linolensyre. Forskning har vist, at følgende kan hæmme vores krop I at producere GLA:
En kost som er rig på mættet fedtsyrer, indtagelse af alkohol, diabetes, alderen, mangel på zink, magnesium og vitamin B, stress, kræft, infektioner og stråling.
Både kæmpenatlysolie og hjulkrone olie er begge vegetabilske olier, som er rige på GLA. Der kan dog være nogle komplikationer involveret med hjulkroneolie, hvorfor kæmpenatlysolie altid anbefales frem for hjulkrone.

 

Omega-9

Der tales ofte om omega-9 i sammenhæng med de to andre. Ganske vist er Omega-9 fedtsyrer en nødvendig fedtsyre, men “essentiel” er den nu ikke. Kroppen kan nemlig godt fremstille en beskeden mængde på egen vis, forudsat at de essentielle fedtsyrer er til stede.

 

Alt for lidt Omega-3

Der kan være god grund til at ændre sine kostvaner. Grundlæggende så har vi mennesker nemlig en konstant mangel på omega-3, mens der til gengæld er masser af kilder til omega-6.

En ideel indtagelse i forholdet mellem omega-6 og Omega-3 fedtsyrer er mellem 1: 1 og 4: 1, mens de fleste mennesker i disse dage oftest ligger på et forhold på mellem 10:1 og endda helt op til 25:1.
Omega-6 nævnt først i den sammenhæng.

Så alt for meget omega- 6 er udbredt i de flestes kostvaner. Det er derfor vigtigt at kigge efter fødevarer med højt indhold af omega-3, men ikke alt for højt indhold af omega-6.

Dette høje forhold mellem omega-6 og omega-3-fedtsyrer i vores moderne kost spiller sandsynligvis en rolle i udbredelsen af inflammatoriske hudsygdomme såsom akne, psoriasis og rosacea.

Fed fisk er formentlig den bedst kendte kilde til omega -3, især makrel, sild og laks. Andre kilder omfatter hørfrø, spinat og avocado.

 

Essentielle fedtsyrers funktioner

Essentielle fedtsyrer støtter op om det kardiovaskulære, det reproduktive, immunforsvaret og nervesystemet.

Den menneskelige krop har simpelthen brug for dem til at fremstille og reparere cellemembraner, der gør det muligt for cellerne at opnå en optimal ernæring og dermed være i stand til at udvise skadelige affaldsprodukter.

En primær funktion af essentielle fedtsyrer er produktionen af prostaglandiner, der regulerer kroppens funktioner såsom puls, blodtryk, blodets koagulation, frugtbarhed, undfangelse, og som samtidig spiller en stor rolle i immunfunktionen ved at regulere inflammation og tilskynde kroppen til at bekæmpe eventuelle infektioner.

Omega-3 fedtsyrer anvendes i dannelsen af cellevægge, som gør dem smidige og fleksible, og forbedre cirkulation og iltoptagelse med ordentlig røde blodlegemer, fleksibilitet og funktion. Omega-3-fedtsyrer har vist sig at være gavnlig hos individer med rosacea og den inflammatoriske hudsygdom psoriasis, hvilket fører til reduceret kløe og erytem.

 

Nogle Omega-6 fedtsyrer kan bidrage til at forbedre diabetisk neuropati, rheumatoid arthritis, PMS, hudsygdomme (f.eks psoriasis og eksem), og støtte i kræftbehandling.

Omega-9 er teknisk set ikke en essentiel fedtsyre, men har ry for at være effektiv til at sænke risikoen for hjerteanfald samt støtte op om en hærdning af arterierne.

 

Olier med umættet fedtsyrer

For at olierne skal bevare deres gode umættede fedtsyrer, skal de for så vidt ikke opvarmes for meget. Des mere de bliver opvarmet, des mere vil de miste deres gode indhold af umættede fedtsyrer.

 

Symptomer på mangel af essentielle fedtsyrer

Mangel på omega-3 fedtsyrer kan give dårlig koordination, depression, indlæringsproblemer, nervelidelser, øget tendens til blodpropper, migræne, mental svækkelse samt hormonelle forstyrrelser.

Mangel på omega-6 fedtsyrer kan give tør hud og tørre slimhinder, hårtab, mangel på energi, hormonforstyrrelser, dårlig lever- og nyrefunktion, udslæt på huden, hjerteproblemer, langsom sårheling, nedsat sædkvalitet og et dårligt fungerende immunsystem.

 

Hvad gør de essentielle fedtsyrer ved huden?

Essentielle fedtsyrer er en vital del af enhver celle i kroppen.

Med hensyn til deres indvirkning på huden, er de især en nødvendig bestanddel af væsken på lipidlaget – en belægning på hudens overflade. Dette lag bevarer fugt, blødheden og elasticitet i huden samtidig med, at den skaber en beskyttende barriere mod indtrængning af sygdomsfremkaldende organismer og skadelige bakterier.

Kroppens normale sekretion af essentielle fedtsyrer falder med alderen, hvilket giver en mindre fugtig og blødgørende hud. Det er karakteristisk for de flestes aldrende hud. Vi er derfor nødt til at sikre, at vores hud bevarer den nødvendige grad af Omegas-3, -6 og 9, som eksempelvis at holde vores essentielle fedtsyre niveau højt efterhånden som vores hud ældes. Dette kan ske gennem kost og kosttilskud og ved at fodre huden direkte eller i kombination af alle tre metoder.

Topisk anvendelse af essentielle fedtsyrer har den ekstra fordel, at det rent faktisk tilføjer fugt og hydrering samtidig med, at de naturlige bestanddele bliver absorberet godt ind i de epidermale og dermale lag af vævet.

Din krop vil derfor blive mere blød og elastisk og vil føles mere livlig, når du påføre huden med gode essentielle fedtsyre-rige olier, men du kan ikke afholde dig fra, at indtage de essentielle fedtsyrer via din kost selvom du tilfører huden, hårbunden og håret med olier, der indeholder essentielle fedtsyrer. De skal ganske simpelt igennem systemet.

De gode olier, der er til hud og hår, er alle koldpresset og uraffineret for at bevare de gode egenskaber, men du bør samtidig sikre dig, at de er til at spise, hvis det er for at indtage dem. CHLEOPATRAs olier er udelukkende til udvortes brug og kan derfor ikke indtages. Men de er super gode ved tør, udslættet hud samt ved inflammationer som psoriasis, rosacea og eksem.

 

bog cover - chleopatra magasinet #2
Læs dette nummer af
Chleopatra Magasinet
på din måde

Download dette nummer af Magasinet som PDF og læs det på din mobil, tablet eller computer, når det passer dig.

• Denne artikel tilhører udgivelse #2 •

Overblik
recipe image
Navn
Essentielle fedtsyrer
Udgivet
Karakter
3.51star1star1star1stargray Based on 3 Review(s)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Pin It on Pinterest

Share This